EtusivuPiispaHiippakuntaHallintoKoulutus ja kehittäminenTyöalatYhteystiedotTöihin hiippakuntaan

10.11.2018

Oulun hiippakunnan uuden piispan Jukka Keskitalon piispanvaatteet ovat oululaisen kuvataiteilija Moosa Myllykankaan suunnittelemat

Kuvia piispanvaatteista tulee median käyttöön 9.11 ja ne ovat julkaisuvapaita 11.11. klo 12.00.  Kuvia piispanvihkimyksestä tulee median käyttöön 11.11. kello 15 alkaen. Kaikki kuvat löytyvät kirkon kuvapankista osoitteesta http://kuvapankki.evl.fi/.

 

Tiedote,                                                                                                                                                 
Julkaisuvapaa sunnuntaina 11.11. klo 12.00

Oulun hiippakunnan uuden piispan Jukka Keskitalon piispanvaatteet ovat oululaisen kuvataiteilija Moosa Myllykankaan suunnittelemat

Oulun hiippakunnan uuden piispan TT Jukka Keskitalon paramentit eli piispanvaatteet – kaavun, hiipan ja stolan – on suunnitellut oululainen kuvataiteilija Moosa Myllykangas.

“Paramentit ovat Oulun hiippakunnan seurakuntien lahja piispalle. Tämä on kaunis perinne. Lahja on arvokas. On liikuttavaa, että seurakunnat ovat halunneet osallistua lahjaan”, toteaa tuomiorovasti Satu Saarinen.

Myllykangas oli yksi neljästä ideakilpailuun kutsutusta suunnittelijasta. Virkaan vihkimisen juhlallisuuksia valmistellutta työryhmää johtanut tuomiorovasti Saarinen kertoo, että kutsuttavien taiteilijoiden valinnan kriteereinä olivat paikallisuus, taiteellinen tuotanto, monipuolisuus, kotimainen ja kansainvälinen tunnettuus, ekologisuus sekä kestävän kehityksen näkökulma työskentelyssä.

Myllykankaan ehdotus “Vesi, elämän lähde” voitti kilpailun, koska se täytti ehdotukselle asetetut kriteerit. Näitä olivat taiteellinen ja teologinen näkökulma, eettisyys, ekologisuus, kestävyys, paikallisuus ja pohjoisen hiippakunnan leima sekä taloudellinen näkökulma.

Piispanvaatteissa kimmeltää pohjoisen vesistöt

“Kun lähdin suunnittelemaan piispan paramentteja, mietin hiippakunnan laajuutta: Oulun hiippakunta ulottuu Perhosta Utsjoelle saakka. Alueella on paljon erilaisia vesistöjä ja siksi valitsin teemaksi veden. Jokia virtaa pitkin laajaa hiippakuntaa Perhojoesta Tenojokeen. Perämeri helmeilee Kalajoelta Kemiin ja jokien vesi päätyy mereen. Isot järvet puhtaine vesineen kuten Oulujärvi, Inarinjärvi ja Kitkajärvi ovat pohjoisen helmiä”, kertoo taiteilija Moosa Myllykangas.

Veteen olennaisesti liittyy kala, joka on yksi pohjoinen luonnonvara. “Meillä on perämerenlohi ja kitkanviisaat neulamuikut ja paljon muita hyviä kaloja. Kala on myös varhaisin kristillinen symboli”, Myllykangas pohtii.

Myllykangas on kuvannut piispankaavussa vettä hopeisena aaltomaisena kirjontana.  Kaavun selkää koristava leveä vesiaihe kuvaa merta tai isoja pohjoisen järviä. Kaavun selkäkilpeä eli clipeusta koristaa iso vihkiristi. “Vihkiristi sopii mielestäni hyvin kilven koristeeksi koska piispa vihkii papit virkaan,” toteaa Myllykangas.

Vihkirististä muodostuu myös viisi leipää. Kaksi kalaa on sijoitettu kaavun etuosan liepeisiin alareunaan. Kalat uivat ylöspäin pitkin ”jokia” jotka on kirjottu kaavun etuosan liepeisiin. Etuosassa olevaan suorakaiteeseen, joka kiinnittää kaavun, on tehty orjantappuraa symboloiva koru Tornion jaloteräksestä ja poronsarvesta.

“Tornion jaloteräs sopii hyvin koska piispa on kotoisin Tornionjokilaaksosta ja poronsarvi muistuttaa saamelaisuudesta ja hiippakunnan laajuudesta”, Myllykangas huomauttaa.

Piispanhiipan symboliikka jatkaa kaavun vesiaihetta. Alareunaan on kirjailtu aallokkoa ja koristeena on yksinkertainen latinalainen risti, jonka keskiviiva jatkuu hiipan takapuolelle saakka. Piispanhiippa on kaksiosainen ja vuorattu lohen värisellä silkillä, näin päähineeseen muodostuu ikään kuin auki oleva lohen suu.

Stolan alareunoissa ovat latinalaiset ristit, joiden keskellä on ”vesiaihetta”. Koristeena on lisäksi seitsemän hopealla kirjottua poikkiviivaa, jotka viittaavat maailman luomiseen seitsemän päivän aikana. Lisäksi viivat muistuttavat Jaakobin tikapuista ja myös maallisemmin Merikosken voimalan lohiportaista, jotka liittyvät veteen ja elämän kiertokulkuun. Stolan keskellä niskassa on kirjailtu kolmio, joka on pyhän kolminaisuuden symboli.

Materiaalina violetti silkkiviskoosi

“Paramenttien materiaaliksi valittiin silkki-viskoosisametti. Kangas on hyvin laskeutuvaa aidon silkin ja viskoosin sekoitetta. Samettinen sileä pinta tuo kankaaseen arvokkuutta ja on helppohoitoinen. On tärkeää, että kaapu matkustaa helposti piispan mukana. Piispa Keskitalon toiveesta väriksi valittiin tumma violetti. Vuori on punertavaa lohen väriin viittaavaa dubiansilkkiä,” kertoo Myllykangas.

Kaikki kirjonnat ovat taiteilija Moosa Myllykankaan toteuttamia, samoin koru on taiteilijan tekemä Nikama Designin Teemu Partasen avustamana. Ompelutyön ja kaavoituksen on toteuttanut Outi Sulkala Pieni muotihuone Chickistä.

“On upeaa, että piispa Keskitalon paramentit kunnioittavat olemassaolollaan paitsi protestanttisen piispankaavun traditiota, myös pohjoisen hiippakunnan omaleimaisuutta tekijöiden ja suunnittelijan kädenjälkeä myöten”, sanoo tuomiorovasti Satu Saarinen.

 
Lisätietoja:
Moosa Myllykangas, kuvataiteilija; moosa.myllykangas@gmail.com; 040 502 8499
Satu Saarinen, tuomiorovasti; satu.saarinen@evl.fi; 040 556 7840

© Oulun hiippakunnan tuomiokapituli, Ojakatu 1, PL 85, 90101 Oulu. Puh: (08) 5358 510